Фундація Олени Зеленської презентувала дослідження про професійні очікування підлітків в Україні
22 травня в Києві Фундація Олени Зеленської презентувала результати дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні».
Дослідження охоплює п’ять ключових напрямів, що впливають на формування професійних орієнтирів підлітків: соціоекономічний контекст, освітнє та психоемоційне середовище, людський капітал і залученість до позашкільної діяльності. Ці фактори допомагають краще зрозуміти, які ресурси доступні підліткам, як вони формують навички, оцінюють власні можливості й будують уявлення про власне майбутнє.
До участі в дослідженні було залучено понад 10 100 респондентів — 5089 підлітків віком 13–16 років та стільки ж їхніх батьків або опікунів з усіх регіонів України, за винятком тимчасово окупованих територій.
В умовах повномасштабної війни питання майбутнього для українських підлітків набуває особливої гостроти. 82% опитаних підлітків зберігають обнадійливе бачення власного майбутнього, натомість позитивно оцінюють майбутнє України лише 60%.
«82% підлітків мають обнадійливе бачення свого майбутнього. Результати «Індексу майбутнього» показують: наші підлітки зберігають віру у власне майбутнє, але потребують більшої підтримки у визначенні професійного шляху. Наше завдання – створити умови, де талант і здібності кожної дитини знайдуть застосування саме тут, в Україні. Ми прагнемо, щоб кожна дитина, підліток чи молода людина, незалежно від того, де вона живе, у яких умовах зростає чи який досвід пережила через війну, мала рівний доступ до навчання та розвитку», — зазначила Олена Зеленська, перша леді України та засновниця Фундації.
Попри обставини в країні, підлітки продовжують мріяти та будувати плани. На їхні очікування впливає війна, соціально-економічна ситуація, освітнє середовище, підтримка родини, самооцінка, а також доступність можливостей. Які основні фактори визначають їхній вибір? З якими труднощами вони стикаються? Відповіді на ці запитання — у дослідженні «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні».
Ключові факти, що показують, як підлітки бачать своє майбутнє та розвиток у суспільстві:
● Кожен п'ятий підліток в Україні ще не задумувався ким хоче бути у майбутньому, а 70% підлітків не можуть назвати конкретну сферу зайнятості чи професію, у якій хотіли б працювати у 30-річному віці — показник, що майже вдвічі перевищує середнє значення у країнах ОЕСР.
● Дослідження показало відмінності між професійними очікуваннями підлітків та фактичним попитом на фахівців в Україні. Популярні серед дітей сфери часто не відповідають наявному попиту, тоді як галузі з системним кадровим дефіцитом, зокрема промисловість, залишаються поза увагою підлітків.
● Серед найпоширеніших активностей з профорієнтації для підлітків є спілкування з батьками — про своє майбутнє говорить із ними 74% опитаних. Натомість лише 3% проходили стажування, 7% — мали зустрічі з кар’єрними радниками, а 11% — відвідували екскурсії на підприємства.
● Середній бал українських підлітків у школі — 8,4 за 12-бальною системою. Дівчата демонструють вищі результати (8,7) порівняно з хлопцями (8,1). Найкращі оцінки спостерігаються з мовних предметів (8,5), де простежується перевага дівчат (8,9 проти 8,1). У STEM-дисциплінах середній бал трохи нижчий — 8,4, проте дівчата тут також випереджають хлопців (8,7 проти 8,2).
● Загальний рівень охоплення позашкіллям є високим — 9 з 10 дітей беруть участь у позашкільних активностях. Проте залученість зменшується у міру наближення до лінії фронту.
● Основними перешкодами до участі в позашкільній освіті є брак мотивації (37%), відсутність фінансових можливостей (36%, серед ВПО — 50%) та фізична відсутність гуртків поблизу місця проживання — про це зазначили 33% опитаних. Безпосередньо у селах майже 30% дітей не мають можливості дістатися до гуртків.
Ефективна профорієнтація дітей з інституційних форм догляду ще більше ускладнюється відсутністю постійної підтримки та порад від старших, батьків чи опікунів, а також недостатнім розвитком життєвих і соціальних навичок.
«Дослідження професійних очікувань підлітків — це інструмент стратегічного планування для держави. Нам треба розуміти, ким себе бачить молодь, чого вона прагне і що заважає їй реалізувати тут свій потенціал. KSE Institute, як аналітичний центр, працює над тим, щоб рішення в освіті, економіці та відбудові ґрунтувалися на основі реальних даних», – наголошує Наталія Шаповал, керівниця KSE Institute.
Думки про майбутнє.
Дослідження показало, що кожна четверта дитина розглядає можливість виїзду за кордон, а 14% ще не визначилися з цим питанням. Ймовірність того, що підліток бачить своє майбутнє поза Україною, підвищується за наявності таких чинників: проживання у місті, песимістичне бачення майбутнього країни, визначеність із майбутньою професією, вищий рівень самооцінки володіння англійською мовою та вищий рівень освіти батьків.
Ще один важливий факт — виявлено значущий зв'язок між участю у волонтерській діяльності та бажанням залишитися в Україні.
«Один із ціннісних висновків дослідження — це прямий зв’язок між волонтерством і бажанням підлітків будувати своє майбутнє в Україні. Коли вони беруть активну участь у суспільному житті, відчувають свою причетність до змін — стають співавторами майбутнього країни. Тому розвиток можливостей для активного позашкілля та профорієнтації — це інвестиція не лише в українських дітей, а й у стійкість усієї держави в умовах війни та подальшого відновлення», — зазначила Ніна Горбачова, директорка Фундації Олени Зеленської.
Професійна орієнтація.
Кар'єрні очікування дітей здебільшого формуються у певному «вакуумі» — без реального зв’язку з попитом на ринку праці. До прикладу, сьогодні ринок праці потребує близько 17,9% фахівців у промисловій сфері, тоді як зацікавленість підлітків у таких професіях — лише 2,1%. Натомість сфера IT залишається популярною попри зменшення попиту на ринку (1,5% пропозицій від ЄПВ проти 13,5% очікувань підлітків).
Також серед результатів вирізняється ще одна тенденція — гендерні відмінності у виборі майбутньої професії: більшість дівчат частіше бачать своє майбутнє у сферах ЗМІ, послуг, юриспруденції та дизайну, тоді як хлопці більше схиляються до автобізнесу, логістики, транспорту, аграрного сектору та IT.
«Дослідження «Індекс майбутнього» показує необхідність активнішої роботи з профорієнтації підлітків, підвищення статусу робітничих професій, створення інструментів стимулювання економічної активності молоді. Ми у Міністерстві економіки маємо для цього декілька програм - гранти для молоді, покращені умови іпотечної програми єОселя, програма для повернення молодих українців з-за кордону Create Ukraine. Крім того, змінюємо підходи до ринку праці через оновлення трудового законодавства. Наприклад, будуть впроваджені учнівські трудові договори, які дозволять поєднувати навчання та роботу, а також інші норми, які допоможуть молоді ефективніше захищати свої права і бути гнучкими. Крім того, покращуємо державне освітнє замовлення, аби готувати більше фахівців, яких нині потребує ринок - інженерів, будівельників, фахівців у сфері безпеки та оборони й інших», — наголосила Юлія Свириденко – Перша віцепрем’єр-міністерка — Міністерка економіки України.
Людський капітал.
За результатами дослідження, більшість підлітків самі вважають, що найкраще в них розвинені емпатія (75%) та мотивація (68%), тоді як адаптивність (55%) та лідерство (47%) вони відзначають значно рідше. Також було виявлено низький рівень аналітичного мислення — лише 37% підлітків демонструють розвиненість цієї навички, що є найнижчим показником серед усіх оцінених компетенцій.
Психоемоційне середовище та позашкілля.
Цікавими є дані про позитивний вплив позашкільних активностей на психологічне здоров'я. Діти, які щодня відвідують такі заходи, особливо у груповому форматі, демонструють вищий рівень психологічного здоров’я та загального добробуту.
Серед позашкільних активностей найпопулярнішими серед підлітків є спортивні секції — їх відвідує кожен другий підліток в Україні.
Окремий виклик становить профорієнтація дітей з особливими освітніми потребами, яка ускладнюється через низку бар'єрів — від фізичної недоступності до браку фахівців і адаптованих матеріалів. У великих містах доступ до інклюзивних послуг значно вищий, натомість у регіонах він часто залишається мінімальним.
«Підлітковий вік так само важливий, як і перші роки життя дитини. Це час, коли відбуваються зміни в житті не лише підлітків, але й усього суспільства, – зазначає голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні Мунір Мамедзаде. – Щоб розвивати людський капітал, ми маємо інвестувати в молодь. Інвестиції у їхній розвиток та участь у суспільному житті – це інвестиції у майбутнє України».
У нинішній реальності повномасштабної війни професійні орієнтири молоді — це не лише про вибір кар’єри. Це — формування людського капіталу, який визначатиме відновлення та розвиток країни в найближчі роки. Дослідження було презентовано представникам державного і дипломатичного секторів, бізнесу, а також громадських і благодійних організацій.
Його результати можна використовувати для створення проєктів і програм підтримки молоді — як для урядових структур, міністерств, служби зайнятості, так і для місцевої влади, бізнесу та освітніх закладів. Крім того, вони будуть корисними для вчителів, шкільних психологів, батьків і самих підлітків, і всіх хто допомагає молоді зробити перші кроки у виборі свого кар’єрного шляху.
Презентацію дослідження реалізовано у співпраці з KSE Institute та ЮНІСЕФ в Україні. Захід відбувся в межах відкриття «Фестивалю кар’єри» на ВДНГ.
Завітати на «Фестиваль карʼєри» та оглянути експозицію за результатами дослідження можна з 22 до 25 травня 2025 року в павільйоні №4 на ВДНГ.
Презентацію модерувала Катерина Осадча — очільниця «Фундації Катерини Осадчої» та засновниця проєкту для підлітків «Платформа майбутньої професії».
Ознайомитися з результатами дослідження «Індекс майбутнього: професійні очікування та розвиток підлітків в Україні» можна за посиланням: https://zelenskafoundation.org/future-index
Довідково:
Фундація Олени Зеленської – українська благодійна організація, заснована першою леді України Оленою Зеленською у 2022 році.
Фундація реалізує проєкти для дітей, підлітків та молоді у трьох основних напрямах: розвиток та підтримка сімейних форм виховання, доступ дітей до навчання та розвитку, а також психосоціальна підтримка підлітків та молоді. За роки повномасштабної війни до проєктів Фундації долучилися понад 70 партнерів із більш ніж 30 країн.
«Індекс майбутнього» — ініціатива Фундації Олени Зеленської, започаткована у 2023 році. Тоді вперше було комплексно оцінено добробут українських дітей у дев’яти ключових напрямах: від освіти та ментального здоров’я до безпеки, соціальних зв’язків і системи інституційного догляду. Пілотне дослідження 2023 року засвідчило, що освіта є однією з найуразливіших сфер у загальному добробуті дітей в Україні.
Цього року Фундація ініціювала проведення дослідження окремого напряму. Основний фокус цього дослідження – аналіз планів та очікувань молоді щодо професійного майбутнього й дослідження того, як на них впливають війна, освітнє та психологічне середовище, родина й соціально-економічні умови.
https://dcz.gov.ua/news/singlenews/855